Wednesday, September 18, 2019

RASA TAK BERTUAN


RASA TAK BERTUAN

Karya : Muhammad Ikhlas A.S


Bagaimana rasanya jika kau diposisiku?
Merasakan sepi yang tiada henti,
Menanti balas kasih dari seorang gadis,
Yang tiada kau tahu kasih dan sayangnya.

Bagaimana rasanya jika kau jadi aku?
Berteman hening dalam sepi,
Menanti kasih tak terbalas,
Dan kau tiada teman hati tuk berbagi.

Sedih bukan? Padahal jika ia sadar,
Bahwa aku sangat ingin mendayung,
Sebuah sampan sederhana beratap daun nipah,
Dalam mengaruhi bahtera asmara bersamanya.

Ah, sudahlah. Terlalu panjang jika aku jelaskan,
Biarlah semua itu jadi harapan,
Yang aku simpan rapi dalam kotak kenangan,
Jika kelak rindu itu datang aku akan temani hingga pulang.

Tapi, jika kelak rindu menghilang,
Biarlah aku balut dengan kesedihan,
Jelas aku tidak akan keberatan,
Jika ia hanya datang untuk meninggalkan sayatan luka mendalam.


Makassar, 19 September 2019

No comments:

Post a Comment

  SANG PENAKLUK ANGAN  Oleh : Muh ikhlas asrul sani   Sebelum paras mentari terlukis jelas dihadapku  Timbul bak ingin mengintip paras mungi...